Сім золотих порад молодому керівнику гуртка.
Зберегти тепло любові й передати його дітям - найважливіша місія керівника гуртка. Ось деякі поради, які допоможуть молодому керівнику гуртка досягти цього.
1.Якщо ви розпочинаєте вивчення свого предмета в якомусь класі, поцікавтеся: чи учнів чули про нього і як саме вони уявляють його зміст; кому дуже хочеться його вивчати, а кому це здасться нецікавим і чому. Не шкодуйте години на занятті, щоб спростувати хибні уявлення гуртківців про не цікавість та некорисність на занятті вашого предмета. До цього заохочуйте бажаючих дітей -гуртківців та самі заздалегідь продумайте і наведіть переконливі аргументи. Потрібно, щоб гуртківці відчули ваше захоплення своїм предметом і щоб вони знайшли емоційний відгук. Підкресліть також, що буде цікавим і сам процес вивчення предмета, кожен матиме можливість виявити свої знання та здібності, а ви справедливо їх оцінюватимете.
2.Наголосіть, що учні певного життєвого досвіду з предмета, який стане в нагоді під час його подальшого вивчення. Багато чого гуртківці самостійно дізнаються з різних джерел. Скажіть, що передбачається на заняттях упроваджувати, поруч з іншими формами навчальної діяльності, роботи в малих групах (по 3-5 учнів-гуртківців), де кожен матиме можливість виявити свої змагання та здібності, а змагання між такими групами надають більш цікавості та емоційності педагогічного процесу.
3.Підкресліть,що ви прагнете справедливого, об’єктивного оцінювання знань учнів.
4.Не залишайте без поваги найперші спроби порушення дисципліни.Якщо зможете,пожартуйте з цього приводу,розскажіть щось дотепне і доречне на адресу дітей-гуртківців.Якщо у вас щось не виходить,то серйозно поспілкуйтесь з учнем-гуртківцем про те,що ви прагнете довзаєморозуміння, добрих стосунків з ними (учнями- гуртківцями). Можна запропонувати поставити себе на місце цієї людини, і пояснити, що не обов’язково зустрічати будь- яку нову людину не гостинно і недоброзичливо і так далі... Коли й після цього повторюється порушення дисципліни, знайдіть декілька хвилин поспілкуватися на одинці з порушником. Якщо ви щиро поспілкуєтеся і зацікавите учня, то він відчує інтерес до себе, вашу доброзичливість.
5. За жодних обставин не кричіть на учнів-гуртківців.
6. Відвідайте заняття гуртка інших керівників гуртків, поспостерігайте. Зверніть увагу на проведення заняття. Поцікавтесь у класного керівника інформацію про гуртківця, що займається у вас на занятті. Загалом дізнайтесь якомога більше про нього (гуртківця).
7. В крайньому випадку, спробувавши всі способи для залучення і зацікавлення гуртківця, звертайтеся по допомогу до класного керівника. Урахувавши ці поради й поводячись таким чином, ви вже на перших занять гуртка забезпечте враження про себе як про порядну людину, цікавого керівника гуртка та непересічну особистість. В такому разі учні-гуртківці оцінять вашу дотепність, відкритість, щирість, увагу та співчуття до них. Діти (гуртківці) швидко зрозуміють, що ви їх сприймаєте, любите таким, якими вони є, вірите в них, поважаєте й підтримуєте їх.
Тренінгове заняття на тему:
«Молодь України за здоровий спосіб життя»
Мета: дати учням поняття щодо здорового способу життя, довести пріоритети здоров’я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття підлітка; формувати у підлітків прагнення займати активну життєву позицію, сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтації на здоровий спосіб життя.
Хід заняття
1. Привітання
Кожен учасник називає своє ім’я та три риси свого характеру, які починаються з літери його імені.
2. Обговорення правил роботи групи
Правила – це закони групи, за якими вона живе, під час проведення тренінгу. Тренер з учасниками обговорює правила спілкування в групі. Орієнтовні правила можуть бути:
- дотримуватись регламенту (пунктуальність);
- слухати і чути;
- бути активним;
- говорити тільки за темою і тільки від свого імені;
- не критикувати: кожен має право на власну думку;
- конфіденційність;
- взаємоповага;
- говорити коротко, по черзі;
- правило піднятої руки;
- право ведучого тощо.
3. Асоціативний ланцюжок «Здоровий спосіб життя»
Кожен учасник групи висловлює свою думку стосовно здорового способу життя.
4. Інформаційне повідомлення. Перегляд презентації
Здоров’я – спосіб життя людини. Це той стиль, що людина вибирає для себе, і саме він визначає, досягне людина благополуччя чи ні. Давно доведено що усе, що робить людина, відбивається на стані її здоров’я. Добре здоров’я – це постійний процес. До доброго здоров’я людина може йти, будучи зовсім здоровою чи навіть інвалідом. Добре здоров’я містить всі цілі життя людини, її інтереси і звички. Людина в житті може йти двома шляхами: один веде її до здоров’я, інший – від здоров’я.
Отже, сьогодні ми спробуємо скласти свій шлях до здоров’я, а от в якому напрямку до нього йти – обирати вам!
Що таке здоров’я?
- Здоров’я–це нічого, але все без здоров’я ніщо.
- Здоров’я–це стан повного фізичного, соціального і психічного благополуччя, а не лише відсутність хвороби чи немічність.
- Здоров’я–це утримування від уживання спиртних напоїв і паління. (ВООЗ: статут, 1948 р.)
- Концепція здоров’я означає ступінь, в якому особистість чи група осіб здатна, з одного боку реалізувати свої потреби, а з іншого, змінювати середовище і справлятися з ним. Отже, здоров’я можна розглядати як ресурс повсякденного життя, а не як ціль життя. Це позитивна концепція, у якій на перший погляд висуваються суспільні й особистісні ресурси, а також фізичні здібності.
- Фізичний чи психічний стан, коли відсутній дискомфорт чи біль, що дозволяє конкретній людині найефективніше і найдовше функціонувати в середовищі, в якому вона опинилася внаслідок випадку чи вибору, найбільш наближений до поняття „здоров’я”.(Дюбуа).
- Здоров’я – це стан, при якому люди здатні контролювати своє життя завдяки справедливому розподілу можливостей і ресурсів. Таким чином, здоров’я – це сукупна цінність. Я не можу бути здоровим за рахунок інших чи надмірного використання природних ресурсів.
- Здоров’я значить бути щасливим.
- Здорова людина – це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує обов’язки, які покладає на неї життя та повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності.
- Здоров’я – це відчуття радості від того , як ти виглядаєш. (Бутс).
- Здоровий спосіб життя – це такий спосіб життя, який зберігає і поліпшує здоров’я.
5. Хід вправи: Всі Гра-розминка «Масаж»
учасники встають у коло. Тренер пропонує повернутися праворуч і покласти руки на плечі учаснику, який стоїть попереду. Далі всі йдуть по колу і роблять масаж під час слів тренера: „Масажуємо плечі, потім руки до ліктів, вертаємось до плечей, масажуємо шию, хребет, талію, вертаємось по хребту до плечей. Зупинилися, зробили оберт на 180ºС. А тепер „віддячимо” за завзятість своїх партнерів.
6. Створення антиреклами шкідливих звичок
Учасники об’єднуються у підгрупи і створюють антирекламу шкідливості тютюнопалінню та зловживанню алкоголю.
7. Вправа «Чому важливо бути здоровим?»
Кожному учаснику роздаються промінчики сонечка, на якому вони розмірковують «Чому важливо бути здоровими?»
8. Вправа «Емоція по колу»
Хід вправи: Всі учасники сідають у коло, кожен по черзі за допомогою міміки передає якусь емоцію, всі інші один за одним її повторюють. Вправа закінчується, коли всі учасники передадуть свої емоції.
9. Вправа „10 заповідей здоров’я”
Тренер запитує в учасників: „Що таке заповідь?” Учням пропонується уявити себе мудрецями, які жили в давнину і дати 10 настанов – заповідей для зміцнення здоров’я. Після закінчення тренер пропонує одній групі учасників назвати свої заповіді і записати їх на дошці, інші учасники груп доповнюють цей перелік.
Потім учні роблять висновок, які заповіді найважливіші (акцент робиться на ті, що найбільше повторюються).
10. Прикінцеве слово „Все залежить від тебе”
Тренер: Колись давно у стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум і спогадів про минулу зустріч з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками...
Аж ось пройшов усією країною розголос, що неподалік від кордону з’явився чернець, розумніший за усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною на світі? Але вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив ченця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: „Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – випущу його...”
І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися двобій найрозумніших людей на світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов маленький невеличкий, худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь–яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: „Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: „ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!”
Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Отже, лише від вас залежить, чи будете ви піклуватись про своє здоров’я і чи буде ваше майбутнє щасливим і безтурботним.
11. Вправа „Кроки до здоров’я”
Тренер: Щоб прийняти в житті правильне рішення, потрібно спочатку продумати всі „за” і „проти”, задачі і цілі в житті, що стоять перед тобою, вирішити, що важливіше і лише потім робити вибір. Зважаючи на те, що ви сьогодні почули, і про що дізналися, пропоную розробити вам власний шлях до здоров’я. Сьогодні я пропоную зробити вам перші кроки і стати на цей шлях і пройти його, а от який шлях виберете ви – покаже саме життя.
( роздаються сліди, на яких учасники пишуть власні кроки до здоров’я і йдуть по ним). Тож все в ваших силах. Бажаю удачі!
12. Підсумки заняття
Учасникам пропонується підбити підсумки заняття. Тренер дає можливість кожному учасникові висловитись за особистим бажанням і відповісти на запитання:
- Які повідомлення, вправи, ігри Вам сподобались?
- Чи відчували Ви дискомфорт, негативні почуття? Під час яких видів роботи це було?
Коментарi